Proces przygotowania treningu / warsztatu służy optymalnemu dopasowaniu programu oraz metod realizacji usługi do potrzeb firmy Klienta oraz do oczekiwań uczestników. Aby osiągnąć ten cel, staramy się zebrać informacje z wszystkich możliwych źródeł tzn. od wszystkich kluczowych osób zaangażowanych w projekt, oraz aktywnie współpracować ze wszystkimi interesariuszami projektu.
Procedura przygotowania się / zaprojektowania
treningu / warsztatu
W ramach przygotowań do realizacji projektu podejmujemy między innymi następujące działania:
- Wysłanie / Otrzymanie zapytania ofertowego
- Uzgodnienie podstawowych założeń organizacyjnych oraz wstępne określenie celów szkoleniowych i metodologii przeprowadzenia usługi
- Opracowanie wstępnego programu na podstawie ogólnych informacji uzyskanych od klienta ( wstępna wersja proponowana )
- Spotkanie wstępne – prezentacja wstępnej propozycji
- Analiza potrzeb i oczekiwań ( w uzgodnionym zakresie i formie )
- Precyzyjne uzgodnienie założeń organizacyjnych, warunków technicznych realizacji oraz określenie celów szkoleniowych i metodologii przeprowadzenia warsztatu / treningu
- Ankiety lub badania "problemowe" - opisujące konkretne sytuacje (materiał do przygotowania np. opisów sytuacyjnych)
- Dostosowanie narzędzi pracy do potrzeb i specyfiki działań uczestników i firmy klienta
- Ponowne opracowanie i weryfikacja programu szkolenia ( sugerowana wersja ostateczna )
- Prezentacja propozycji ostatecznej
- Akceptacja, podpisanie umowy
Zdecydowanie są to propozycje działań przygotowawczych, jakie kroki / procedury zostaną wykonane w konkretnym przypadku, zależy od wstępnych ustaleń pomiędzy stronami.
Punkty 1, 2, 6, 11 jak również 4, 5 i 10 wymagają współpracy ze strony klienta
Analiza potrzeb i oczekiwań
( A tym samym - dostosowanie programu, metody i formy prowadzenia zajęć,
narzędzi i materiałów dydaktycznych do potrzeb i oczekiwań odbiorców )
- Rozmowa z osobą / osobami zamawiającymi usługę
- Rozmowa / wywiad ze „zleceniodawcą” / „pomysłodawcą” realizacji tego wybranego elementu działań rozwojowych
- Przygotowanie i przeprowadzenie ankiety skierowanej do uczestników szkolenia i opracowanie jej wyników. Ankieta badająca potrzeby i oczekiwania uczestników szkolenia – wypełniana w wersji elektronicznej bądź tradycyjnej.
- Wywiad / rozmowa z wybranymi, reprezentatywnymi przedstawicielami uczestników lub wszystkimi uczestnikami
- Wywiad / rozmowa z wybranymi przełożonymi uczestników, oraz ewentualnie z podwładnymi lub współpracownikami. ( można również zrobić wywiady z klientami, zarówno z zewnętrznymi jak i wewnętrznymi )
- Analiza / zapoznanie się z materiałami, narzędziami itp. Wykorzystywanymi przez uczestników w ich codziennej pracy
- Obserwacja uczestnicząca ( obserwacja przyszłych uczestników w trakcie ich normalnej pracy, analiza ich zachowań, metod pracy, procedur, zasad postępowania itp. ) może być realizowane w wersji „jawnej„ bądź „ukrytej„
- Ocena obecnego stanu wiedzy uczestników ( np. w formie testu, egzaminu, rozmowy ) i / lub ich umiejętności, postaw i zachowań
- Rozmowa z uczestnikami na początku warsztatu / treningu - doprecyzowanie oczekiwań
Są to oczywiści wyłącznie propozycje, jakie konkretne działania zostaną podjęte zależy to od konkretnej sytuacji, tematyki zajęć oraz oczekiwań i potrzeb klienta, jak również czasu i budżetu jakim się dysponuje.
Z reguły stosuje się tylko 2 – 3 wybrane metody, większość ma charakter „opcjonalny”
O wybranej procedurze firma decyduje wspólnie z klientem bowiem trenerzy / szkoleniowcy wiedza jakie informacje są im potrzebne natomiast firma odbiorca szkolenia wie jakie są najlepsze źródła informacji.
Wykonanie i sposoby realizacji usług
- warunki wykonania usługi szkoleniowej są zawarte w umowie z Klientem, a umowa będzie realizowana obustronnie w zgodzie z etyką zawodową i zasadami marketingu relacji
- troszczymy się o właściwe przygotowanie trenerów realizujących szkolenie
- starannie dobieramy trenerów o kompetencjach adekwatnych do potrzeb i działających według standardów zawodowych, gwarantując zgodność ich wykształcenia i kwalifikacji z tematyką szkoleń
- rekomendujemy miejsca wykonania usługi zapewniające realizację przyjętych celów i uzgodniony standard wykonania
- dążymy do określenia rzeczywistych potrzeb szkoleniowych organizacji, zamawiającego i uczestników
- dobieramy i realizujemy odpowiednie do szkolenia metody, formy i narzędzia szkoleniowe
- nie łączymy w jednym szkoleniu procesu uczenia się z ocenianiem czy selekcją uczestników bez ich wiedzy
- proponujemy ewaluacje swoich działań i gotowi jesteśmy poddać się takiej ewaluacji
Ewaluacja
Jeśli chodzi o ewaluację treningu lub warsztatu, przeprowadzamy ją w dwu etapach : ewaluację samego treningu i następnie ewaluację efektów. W tych działaniach stosujemy własne metody, dobrane do faktycznych potrzeb i oczekiwań klienta.