Usługa szkoleniowa - standard
I. definicja szkolenia
Szkolenie jest to zorganizowany proces zapewniający dostarczenie lub rozwijanie wiedzy, nabywanie lub rozwój umiejętności, kształtowanie lub zmianę postaw i sposobów zachowań w celu spełnienia wymagań lub podnoszenia kwalifikacji.
II. Usługa szkoleniowa:
Przez usługę szkoleniową rozumie się zorganizowane działanie, podczas którego prowadzący ( trener, wykładowca, animator itp. ) prowadzi dla grupy spotkanie, którego celem jest jeden lub więcej z poniższych elementów:
- Nabywanie, pogłębianie, poszerzenie wiedzy uczestników zajęć,
- Zapewnienie lub rozwój wybranych umiejętności,
- Wypracowanie nowych lub modyfikacja istniejących wzorców zachowań
- Kształtowanie lub zmiana postawy (nastawienia wobec danego problemu lub szeregu problemów) uczestników szkolenia
- Wypracowanie rozwiązania konkretnego problemu lub problemów
- Wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami
- Lepsze poznanie się i wzajemne zintegrowanie uczestników
Spotkanie ( szkolenie ) prowadzone jest w oparciu o opracowany wcześniej program zajęć i z wykorzystaniem odpowiednio dobranych metod dydaktycznych
Usługa szkoleniowa może odbywać się w miejscu pracy lub poza tym miejscem, w sali dydaktycznej ( konferencyjnej ), na stanowisku pracy lub w innym otoczeniu.
III. W sensie szerszym – ogólnym,
proces świadczenia usługi szkoleniowej obejmuje cztery etapy :
- Określenie potrzeb w zakresie szkolenia, kontakt z klientem i identyfikacja potrzeb
- Zaprojektowanie i zaplanowanie szkolenia, projekt usługi
- Realizację szkolenia
- Ocenę wyników szkolenia, ewaluację szkolenia
Standaryzacja usług szkoleniowych
- mapa procesu
1. Określenie potrzeb, oraz kontakt ( współpraca ) z klientem
- identyfikacja, analiza potrzeb szkoleniowych, określenie potrzeb klienta, określenie stopnia wykonywalności szkolenia, określenie warunków współpracy, umowa - kontrakt
2. Zaprojektowanie i zaplanowanie szkolenia, projekt usługi
- opisanie celów i efektów projektu szkoleniowego, określenie sposobów realizacji, określenie metod dydaktycznych, określenie szczegółowej zawartości merytorycznej, określenie czasu trwania szkolenia i układu godzinowego oraz harmonogramu, opracowanie materiałów, wycena projektu.
3. Realizacja ( przeprowadzenie ) szkolenia
- dobór i przygotowanie trenerów, prowadzenie zajęć, logistyka, oraz zakwaterowanie, wyżywienie, atrakcje dodatkowe ( o ile są )
4. Ewaluacja szkolenia, ocena wyników
- jak w tytule
Oraz ewentualnie wdrożenie ( aplikacja ) wyników ? skutków ? umiejętności ? ze szkolenia
- zaangażowanie uczestników, rola klienta ( firma, przełożeni ), rola firmy szkoleniowej.